Om du har ett företag är marknadsföring något återkommande och viktigt. Ett smart sätt att både behålla gamla kunder och få nya är genom att ha en riktigt bra och genomtänkt företagsblogg. Hur skapar du en blogg som verkligen gör skillnad?
Marknadsföring
En företagare måste alltid tänka på att marknadsföra sitt företag, vare sig det handlar om en Ica-butik, ekonomiska tjänster eller en online-affär. Vissa företagare älskar marknadsföring, medan andra gärna skulle undvika det och bara fokusera på sina produkter och tjänster. Idag är marknadsföring än viktigare, då det finns ett större utbud av nästan allt. Vi kan enkelt beställa sportskor från ett internationell företag, likväl som köpa dem i den lokala sportaffären. Därför är det viktigt för företag att stå ut och skapa goda minnen för kunderna. Den bästa marknadsföringen är genom goda minnen och genom andras rekommendationer – det är sådant som får kunder att återkomma eller upptäcka en affär. Ett smart sätt att marknadsföra ditt företag är genom trycksaker. Det spelar ingen roll om du har en byggfirma, sportaffär eller säljer böcker online – genom att trycka upp olika praktiska saker och ge bort till dina kunder, så blir de naturligt påminda om ditt företag. Vintertid är det särskild attraktivt med en mössa med tryck – en snygg mössa med din logga på, till både dina anställda och kunder. Du hittar olika snygga modeller hos Medtryck.
Bloggen som marknadsföringsverktyg
Många företagare använder både blogg och sociala medier för att lyfta fram företaget, mer eller mindre lyckat. Det är många företagare som har hört att man måste ha en blogg och finnas på sociala medier. De har då skapat en sajt och konton på Facebook, Twitter och Instagram, skrivit några inlägg, lagt ut några bilder och sedan låtit allt vara. Andra har satsat på aggressiv marknadsföring som nästan skrämt bort kunderna.
En bra blogg ger god information om företaget och kampanjer, men också gratiskunskap kring produkter. Alla mataffär erbjuder recept – gratis kunskap som de kombinerar med veckans erbjudanden. Det spelar ingen roll om du har en bensinstation, ett hunddagis eller en revisionsbyrå, genom att ge bort lite kunskap helt gratis, så får du fler kunder. Om du skriver inlägg om hur man kan uppfostra en hund eller hjälpa en åkrädd katt, så kommer folk att läsa din blogg och sedan komma ihåg just din djuraffär – fysisk eller online – när de sedan behöver köpa ett koppel eller en exklusiv katthårkam.
Det är också viktigt att skriva kontinuerligt, i annat fall finns det en risk att folk tror att företaget lagt ner. Om den sista bloggposten var för två år sedan, så finns det många kunder som klickar vidare till en konkurrent som la ut något igår. Lägg inte heller ut en massa bilder eller korta inlägg bara för att folk ska komma ihåg dig. Då finns det en risk att de inte vill prenumerera på ditt nyhetsbrev eller vara “vän” med dig på Facebook. Spamma inte. Men genom att skriva var eller varannan vecka, så kommer ditt företag alltid att kännas aktuellt.